Wat is THC olie oftewel wietolie?

Begrippen

Wat wij merken is dat er bij mensen vaak nogal wat verwarring heerst over de namen die in het dagelijks taalgebruik gebruikt worden. Zo spreekt men bijvoorbeeld van cannabis, marihuana, hennep, wiet en nog een aantal andere namen. In principe hebben we het hier over dezelfde plant, alleen zijn er heel veel verschillende soorten van deze plant die gekweekt zijn op bepaalde eigenschappen.  Afhankelijk van de context waarin we spreken wordt er bij planten met veel THC vaak gesproken over cannabis, wiet of (vaak als men er een negatieve klank aan wil geven) marihuana.  Bij industriele, legale planten die speciaal gekweekt zijn om weinig tot geen THC te bevatten spreekt men eerder over hennep. Deze planten bevatten in plaats van THC door het kweken vaak bijzonder veel CBD, een andere cannabinoide stof die ook heel veel helende eigenschappen heeft.
Een cannabis plant produceert dus een soort hars op de bladeren, takken en vooral in de toppen die een aantal cannabinoiden bevat waarvan THC en CBD de bekendste zijn. Wij kunnen deze stoffen met verschillende vaak simpele methodes uit met name de toppen en het knipafval van de plant halen en aanvullen met bv olijfolie of hennepzaadolie om er druppelbare olie van te maken. Iedereen kan dit in principe zelf doen met zelf gekweekte planten, hoewel het bij CBD vanwege de lage prijs vaak handiger is om het gewoon als olie legaal te kopen. In onze webwinkel kun je hiervoor ook terecht.

THC olie

De olie die gemaakt wordt van cannabis planten die veel THC bevatten noemen we THC olie of wietolie.  We hebben het dan over de planten die in principe ‘illegaal’ zijn en waarvan je de toppen o.a. in de coffeeshop kunt krijgen.  Rick Simpson heeft in America als eerste ontdekt dat deze olie zeer heilzaam kan zijn voor kankerpatienten.  Als mensen het dus hebben over ‘Rick Simpson olie’ dan bedoelen ze altijd olie met THC. Kijk hiernaast voor de originele documentaire over Rick Simpson.

CBD olie

De olie die gemaakt wordt van industriele hennep planten noemen we CBD olie.  We hebben het dan over de planten die legaal zijn en waarvan in bv Groningen hele velden vol staan. Lees HIER meer over CBD olie.

Met mediwietolie kun je high worden voorkomen

Als je cannabis medicinaal gebruikt door het te roken of te vaporiseren wordt je er telkens high van.  Bij het gebruik van mediwietolie kun je high worden voorkomen door per druppel nauwkeurig te doseren. Hiermee kunnen de medicinale voordelen van cannabis door iedereen benut worden, óók door kinderen en zwaar zieke patiënten. Als je teveel olie neemt krijg je een zwaar, loom gevoel dat we voor het gemak high worden noemen maar niet te vergelijken is met het plezier dat het roken van een joint geeft. Mediwietolie zal blowen dan ook nooit kunnen vervangen!

Crisis in de gezondheidszorg

De kosten van gezondheid zorg stijgen jaarlijks in NL en de EU met 5-7% en kunnen dus verdubbelen in de komende 15 jaar. Ons land geeft nu 12% van het staatsbudget uit aan gezondheidszorg en als dat straks verdubbelt gaat de Staat der Nederlanden failliet. De politiek weet weinig  beters te verzinnen dan de eigen bijdrage en premies te verhogen. Nu al geeft een gezin via allerlei heffingen bijna een kwart van haar inkomen uit aan zorg, als de stijging niet wordt afgeremd kan dit in de toekomst volgens het CBS oplopen tot bijna de helft. Zorg wordt steeds verfijnder en technischer maar op den duur onbetaalbaar.

Mensen leren zichzelf te helpen

Ik denk dat de beste oplossing is er voor te zorgen dat mensen die dure professionele hulp minder snel nodig hebben! Patiënt of patiance sugereert in het Nederlands, Engels of Frans hetzelfde, geduldig afwachten. Wij van Mediwiet denken dat het zaak is mensen uit hun slachtofferrol te bevrijden. We moeten de mensen leren (en toestaan) alledaagse ongemakken zelf te bestrijden en vooral te voorkomen met een eenvoudig volksmedicijn zoals wietolie. Een enkel plantje in de tuin of op het balkon is voldoende voor een  jaar bijna gratis olie.  Een paar grote planten in de tuin is voldoende voor de hele familie, vrienden en kennissen. Wietolie is het ideale volksmedicijn, het is goedkoop, volkomen onschadelijk en iedereen kan het zelf produceren, gewoon thuis, in de tuin en op het aanrecht!

Crepeergevallen helpen is een plicht!

Zieke mensen hebben het recht te streven naar verbetering van hun gezondheid en welbevinden, ieder mens heeft de morele plicht daarbij te helpen! Daarom helpt Stichting Mediwiet crepeergevallen te onderzoeken of wietolie verlichting kan geven en zo ja, hoe ze het voortaan zelf kunnen maken!

Goed voorbeeld doet goed volgen

Wietolie is nu nog illegaal maar ik ben er van overtuigd dat door in de praktijk aan te tonen dat het een waardevolle aanvulling is op ons gezondheidspakket het middel in de komende jaren steeds meer geaccepteerd zal worden. Daarom is het zo belangrijk dat patiënten in ons gastenboek regelmatig verslag doen van hun ervaringen, zij zijn immers de pioniers van een nieuwe kijk op gezondheidszorg!

Reguleren of vrijgeven

Ik ben geen voorstander van reguleren, maar vind dat teelt en gebruik eerst gewoon moeten worden vrijgegeven. Het is immoreel als de Staat of wie dan ook, mensen en dieren het recht op welbevinden ontzegt! Vrijgeven voorkomt ook dat instanties en bedrijven wietolie naar zich toe trekken en de mensen weer terug duwen in een slachtofferrol en een afhankelijkheidspositie. Het voorkomt dat wietolie onnodig duur wordt gemaakt door er een ‘officieel’ medicijn van te maken.

Wernard Bruining, voorzitter Stichting Mediwiet, 7-10-2014