Endocannabinoïden

Het menselijk lichaam bevat net als dat van alle andere zoogdieren, vogels, vissen en zee-egels een miljoenen jaren oud endocannabinoïd- systeem. Endo betekent lichaamseigen. Endo-cannabinoïden fungeren als signaalgevers en regelen alle belangrijke processen in een levend wezen.Endocannabinoïden regelen de productie van hormonen, eiwitten, besturen het imuunsysteem, alle organen, hoe we ons voelen en wat we denken.

Phytocannabinoïden

Cannabinoïden komen buiten een levend wezen in de natuur alleen voor in de cannabisplant en heten dan phythocannabinoïden.Phyto betekend plant in het Grieks. Dit verklaart waarom cannabis een medicinale werking heeft, de plantaardige cannabinoïden zijn vrijwel dezelfde stoffen die het menselijk lichaam ook produceerd om processen in het lichaam te sturen. Het verklaart ook waarom cannabis zo’n lichaamvriendelijk product is en zo snel werkt.

Disbalans in het cannabinoïd systeem

Mijn theorie luidt dat veel ziektebeelden het gevolg zijn van een disbalans of haperingen in het menselijk endocannabinoïd- systeem en dat de balans vaak eenvoudig en vooral snel hersteld kan worden door het innemen van plantaardige cannabinoïden zoals in de vorm van wietolie. Ook heb ik gemerkt dat als die balans een tijdje kunstmatig hersteld wordt door inname van plantaardige cannabinoïden, men deze uiteindelijk minder nodig heeft en gebruik geleidelijk kan overslaan. Het lijkt er op alsof het menselijk lichaam zich balans herinnert als prettig en er voortaan zelf voor gaat zorgen.

Cannabinoïden receptoren

Cannabinoïden passen als sleutels op receptoren die overal in het lichaam verspreid zijn, men onderscheid twee soorten receptoren CB1 en CB2, maar er zijn ook andere receptoren gevonden waarvan men vermoed dat ze een rol spelen in het endocannabinoïd systeem.

Meer weten? Kijk ook even op het Wikipedia artikel hierover

Cannabinoïden en cryptics

Er zijn momenteel 66 cannabinoïden bekend en benoemd maar er wordt aangenomen dat er nog vele tientallen cannabinoïden zijn die nog geen naam hebben en daarom de “Cryptics”worden genoemd. Ik ga er vanuit dat al deze cannabinoïden er zijn met een reden die wij nu nog niet kennen. In de natuur bestaat alles met een reden en onderzoek zal in de komende tientallen jaren nog veel hierover aan het licht brengen. Dit onderzoek zal ongetwijfeld leiden tot nieuwe inzichten om ziektebeelden te bestrijden.

Endo-Cannabinoiden uitgelegd door Wernard

Dr. Christina Sanchez legt het cannabinoide systeem uit