Reumatoïde arthritis

Harrie is ten tijde van het intervieuw 52 jaar oud. 8 Jaar geleden werd op een middag zijn hand ineens dik. Hij had het idee dat zijn gewrichten ontstoken waren. De huisarts wist niet direct wat de oorzaak was en zei dat hij eerst maar moest afwachten.

Harrie maakt nu zijn eigen wietolie uit eigen tuin

Er werden verschillende pijnstillers voorgeschreven. Dat begon met paracetamol en daarna kwam van alles en nog wat. Het eerste 1,5 jaar werd er weinig aan gedaan, tot de definitieve diagnose werd gesteld: reumatoïde artritis. Er volgden allerlei medicijnen die weinig verschil uitmaakten, tot hij afgelopen jaar het medicijn Humira kreeg voorgeschreven. Humira komt iedere twee weken in de vorm van een injectie, moet in de ijskast bewaard worden en kost € 15.000,- per jaar. Het medicijn werkt heel goed, Harrie heeft voor zijn gevoel geen ontsteking meer, de stijfheid is een heel stuk minder. De reuma zelf is niet te genezen, wel af te remmen en zal bij Harrie dus langzaamaan steeds erger worden. Wel is de bijwerking van Humira volgens Harrie dat zijn weerstand is afgenomen, hij krijgt sneller griep en is nu al weer vijf maanden verkouden. “Je hoort zo eens wat, surft over het internet en zo kwam ik toevallig op de mediwietsite en ben op het idee gekomen om eens naar cannabis als medicijn te kijken. Ik heb eerst van alles over cannabis gelezen op internet. Toen heb ik het gerookt, dat was heel apart, ik bedoel je kent het gevoel niet en dan zit je daar ineens in je stoel en voelt je licht en zweverig, heel apart! Ik ben ervoor naar een adres in de stad gegaan. Eerst gevraagd wat voor soort spul ik het beste zou kunnen nemen. Ik kreeg wel een heel goede uitleg, die mensen deden echt hun best voor me! Ik kocht uiteindelijk een wietmix en heb gelijk een door hen voorgedraaide joint meegenomen. Die joint heb ik lekker thuis opgerookt. Het verlichtte direct de pijn, dat ging heel snel in 5 minuten. De kramp gaat eraf hè? Al je spieren ontspannen zich.

Ik vertel ’t aan iedereen!

Tegenwoordig heb ik geen last meer van die vlammende pijn van een jaar geleden. Wietolie gebruik ik nu een maand of drie, omdat dit toch wel voordelen heeft ten opzichte van het roken. Op de mediwietsite stond hoe je dat zelf kon maken en dat ben ik gaan doen. Ik heb eerst alles goed gelezen en heb toen alle spulletjes bij elkaar gekocht en ben gewoon aan de slag gegaan. Toen had ik al wietplanten staan. Gewoon via internet zaadjes gekocht en opgezocht hoe je dat allemaal moet doen. De 5 vrouwelijke White Widow zaadjes van Green House kwamen alle 5 uit. Mooie planten, anderhalve meter hoog werden ze! Het was alles bij elkaar wel een heel avontuur. Ik teel het nu 5 jaar en dat gaat steeds beter. Alles ging telkens schoon op, hahaha! Dat olie maken daar ben je echt wel even druk mee, de eerste keer denk je: “doe ik het wel goed, duurt dat echt wel zo lang?” dat soort dingen. De alcohol kwam uit Oostenrijk, dat was een fles met een liter inhoud dat wordt daar gebruikt om er likeur van te maken. Ik gebruikte gewoon een babyflesje zoals je dat op de mediwietsite ziet staan. De eerste keer nam ik 1 of twee druppels en dat werkte. Ik was heel trots op mezelf! Ik vertel het aan iedereen, vrienden en familie, iedereen hier in de buurt weet inmiddels dat ik ‘spul’ gebruik. De meesten waren blij voor me dat ik er baat bij heb, maar er waren ook mensen die gewoon zeiden: “ik geloof het niet”, nou ja, dat moeten zij weten.

Lekker rustig

Ik slaap nu heel goed, vooral de eerste jaren was dat een probleem. Ik gebruik nu 2-3 druppels per dag en dat doe ik ‘s avonds, daar word ik lekker rustig van. Mijn achteruitgang verloopt ook veel langzamer dan ooit tevoren, ik ben daar wel tevreden mee! Als ik geen olie zou gebruiken zou ik bijvoorbeeld weer meer last krijgen van depressiviteit. Dat had ik eigenlijk al een jaar of vier. Je weet dat je ziek bent en dat het niet beter wordt, daar word je niet vrolijk van! Maar dat kwam ook deels door de medicijnen, de MTX spuit die ik vroeger gebruikte maakte me zeker depressief. Dat is nu sinds de wietolie compleet veranderd, alles gaat goed zo!”

Alles gaat zo goed dat Harrie zelfs wat wiet over heeft, ik geef hem wat adviezen zodat ik verwacht dat hij volgend jaar enkele malen meer opbrengst kan halen. Direct zaaien en telen in de volle grond in plaats van in potten en vroeg beginnen in april, dat kan tegenwoordig met die klimaatveranderingen.”!